CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 12, 2009

ANALISIS DATA (Pn. Sakinah)-9/06/09

Analisis Data

  • Proses menggunakan data untuk memberikan maklumat berguna untuk cadangkan kesimpulan dan menyokong keputusan. pasti ada sekurang-kurangnya tiga atau lebih jenis data untuk dianlisis.
  • Data kualitatif dan kuantitatif boleh di[persembahkan secara grafik untuk membantu proses analisis
  • Cari pola dan kategori, persamaan, terangkan trend dan pertanyaan, katalogkan pemerhatain, bilang dan bandingkan dan buat anggaran.


Langkah Analisis Data Kualitatif


  1. Langkah Pertama
  • tengok secara lalu maklum balas
  • ambil nota atas tema yang muncul isu atau faktor yang kamu dengar
  • cari item yang berulang atau penting

2. Langkah Dua (Kualitatif)
  • pilih 3 atau 4 tema kategori yang muncul dan bina matriks
  • Cuba buat bukti berkaitan dengan tema utama
3. Langkah Tiga (Kualitatif)
  • Jika boleh, bincang tinjauan dengan pendidik lain
  • baca tinjauan (soal selidik), highlight kata kunci yang berkaitan dengan tema/ kategori yang telah dikenal pasti .
  • seterusnya rekodkan dapatan dalam kotak bersesuaian dalam carta matriks yang kamu bina
4. Langkah Empat (Kualitatif)
  • Tanya (apa yang telah saya dapat)
  • Rekod pemerhatian pola yang muncul semasa kamu lihat matriks
- pola konsep
- pola sikap

  • Tulis atau rekodkan pemerhatian bawah matriks (bawah carta matriks)
  • cth : 2 orang pelajar (siapa yang cakap banyak)
  • tajut sentiasa disebut beberapa kali
  • sokongan bacaan journal
5. Langkah 5 (Kualitatif)
  • apa kesimpulan yang boleh kita buat
  • rekod kesimpulan samada bawah matriks atau atas kertas yang berlainan

6. Langkah 6 (Kualitatif)
  • Apa langkah seterusnya yang boleh dibuat?
- tinjauan (soal selodik lain) / temubual penilaian
- semak semua persoalan kajian
- bina modul/aktiviti
  • Jangan lupa rekod apa yang dibuat dalam matriks
  • Apakah maklumat yang masih diperlukan
- atas pelajar
- atas kaedah
- maklumat latar belakang untuk tunjuk


KEGUNAAN DATA DALAM Plan-Do-Study-Act Cyole

  1. Plan
  • nilai dan ringkaskan semua data yang kita ada
  • analisis dan kenalpasti tema utama
  • kenalpasti sumberdata yang akan memberikan ukuran progress penambahbaikkan
2. Do
  • kumpul data
  • buat kajian matrik untuk memastikan strategi pengukuran dipenuhi
3. Study
  • Analisis data yang telah dikumpulkan dan buat kesimpulan
4. Act
  • kenalpasti soalan tambahan
  • rancang untuk penambahbaikkan berterusan
  • mengumpulkan data dan analisis data merupakan proses berterusan dan penyelidikan tindakan
  • kita mungkin tidak dapat keputusan yang kita kehendaki tetapi tak usah risau
  • dapatan kajian bertujuan untuk beri panduan dan memperbaiki pengajaran kita seterusnya.

RINGKASAN DATA ANALISIS

  1. Panduan untuk menganalisis data
  • reka bentuk pendekatan sistematik, simpan semua data
  • cuba faham, maklumat yang ingin disampaikan untuk data
  • cari tema dan pola
  • susun data berdasarkan apa yang kamu pelajari daripada data
  • masukkan semua data, termasuk data yang tidak menyokong apa yang kita cari
  • baca dan baca data lebih daripada sekali
  • bina imej visual
  • tulis nota ringkas untuk diri sendiri
  • kongsi dapatan, perbincangan akan timbulkan soalan baru
  • Let data speaks

PROSES DATA ANALISIS

  • Analisis semua data dan buat nota sepanjang masa
  • cari tema dan pola
  • ringkaskan tema kepada 3-5 idea
  • lihat kembali data dan semak tema-tema yang telah dibuat
  • bina subtema jika perlu
  • simpan nota secar berterusan, malah dapatan kadangkala boleh mengejutkan kita
  • semak makluamt untuk cari idea yang kerap atau dominan muncul
  • kenalpasti pola utama
  • cari maklumat untuk menyokong dapatan kerangka

Monday, June 8, 2009

PROPOSAL LENGKAP Kuliah ke 8 (Hjh Halimah)

Aktiviti 1

Pembentangan kumpulan



Bab 1

Latar belakang Kajian
-Tujuan
-Rasional
-Objektif
-Persoalan kajian (bentuk soalan)
contoh: Adakah kaedah Role Play dapat meningkatkan pencapaian pe;ajar dalam bahasa Inggeris?


Bab 2

Literature
-Kajian lepas


Bab 3

Prosuder Kajian (bagaimana cara perlaksanaan)
-Rancangan harian
-contoh abm
-langkah-langkah kajian yang dijalankan


Bab 4

Pengumpulan data
-Instrumen digunakan
-Analisis data


Bab 5

Dapatan Kajian


Bab 6

Perbincangan


Kuiz

1. Perbezaan diantara kajian tindakan dan kajian eksperimen.
2.
3. Apakah yang dimaksud dengan

Tugas seterusnya, kami dikehendaki memperbaiki proposal dengan melengkapkannya dengan apa yang perlu di buat penambahbaikkan dan menghantarnya secepat yang mungkin kepada Hajjah Halimah.

Kuliah ke 7 (Hjh Halimah)

Pembentangan Kumpulan setiap proposal yang dihantar, diberikan komen dan perlu melakukan penambahbaikkan.

PENGUMPULAN DATA Kuliah Pn. Sakinah 29/5/2009

Terdapat pelbagai teknik untuk pengumpulan data. Walau menggunakan teknik yang baik, tapi ianya tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian. Penyelidikan juga tidak akan menjadi jika tidak dilakukan dengan sempurna. Maka, kita perlulah berusaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan yang dilakukan

Terdapat 3 sebab perlu mencapai kualiti yang tinggi:

* tanggungjawab kepada pelajar
* keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
* keperluan membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah ilmu pengetahuan) dengan melakukan penyelidikan tindakan

Kriteria Kualiti:
Terdapat 2 rukun iaitu kesahan dan kebolehpercayaan dan kedua-duanya adalah kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan

Kesahan

* merujuk kepada kebenaran data
* dengan mengetahui samada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena kursus yang dikaji

Kebolehpercayaan

* berkaitan dengan ketepatan data
* masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil
* untuk penambahbaikan, kita perlu tanya:
* -adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
* -bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data?

Terdapat 5 tahap penyelidikan tindakan:

Tahap 1: Kenalpasti Masalah
Tahap 2: Perancangan Tindakan
Tahap 3: Mengumpul Data
Tahap 4: Analisis Data
Tahap 5: Perancangan untuk Tindakan Seterusnya

Mengumpul data

* Apakah jenis data kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan kajian
* Bagaimana hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif

Alat pengumpulan data

1. Pemerhatian (video tape)
2. Nota guru dan komen
3. Kerja pelajar
4. Refleksi pelajar dan kerja pelajar
5. Jurnal pelajar
6. Ujian
7. Tindakan soal selidik
8. Temubual (audiotape)

Tugasan:
Kemaskini kertas cadangan yang telah dibuat terutama bahagian pengumpulan data

Nota Kelas Minggu 6 (26 Mei 2009) (Hjh Halimah Harun)

Aktiviti 1:
Kami dikehendaki menjawab soalan berikut diatas sehelai kertas A4.

* Nama dan no matrik
* MaAlamat tetap
* Major dan Minor
* Status diri
* Bilangan anak
* Kenapa menjadi guru
* Siapa guru yang disukai dan nyatakan sebab
* Siapa guru yang tidak disukai dan nyatakan sebab
* Apakah tugas seorang guru

Setelah selesai kami menjawab soalan kami diminta untuk melukis gambar pokok yang besar sehingga memenuhi ruang dan kemudian tandatangan di bahagian dalam pokok.


Aktiviti 2:

kemudian kami diminta membuat satu laporan mengenai satu tajuk yang telah dibentangkan semasa di Seminar Serantau secara berpasangan. Saya membuat laporan itu bersama sahabat saya Zatul Himmah dan kami telah memilih tajuk

* Pemberian tugas membuat peta pikiran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa
pada pokok bahasan Termokimia di kelas XI SMA Negeri 12 Pekanbaru
* Dibentangkan oleh Abdullah
* Pada Sesi Selari 1D di Sri Mahang

Laporan berdasarkan:

* Kenapa?-pelajar menghadapi masalah memahami topik Termokimia

* Apa?-dengan mengaplikasikan teknik peta pikiran (peta minda) dalam topik Termokimia menggunakan kaedah Buzan

* Bagaimana?-Pelajar dibahagikan kepada 2 sampel iaitu kawalan dan eksperimen.Untuk kawalan, pelajar diajar seperti biasa dan diakhir kelas tidak perlu membuat peta pikiran. Untuk eksperimen, pelajar diajar seperti biasa dan diakhir kelas pelajar disuruh membuat peta pikiran untuk melihat pemahaman mereka.

Selepas beberapa kumpulan melaporkan tajuk mereka, Hjh Halimah menerangkan bahawa tidak semua tajuk yang dibentangkan adalah kajian tindakan. Saya mendapati tajuk yang kami pilih adalah satu kajian eksperimental.

Aktiviti 3:

Aktiviti ketiga pula dilakukan secara berkumpulan yang mana setiap kumpulan perlu ada 5 orang ahli dan setiap ahli kumpulan perlulah berlainan jantina, kaum dan major. Antara ahli kumpulan saya ialah:

1. Azwani binti Ariff
2. Fadilah binti Mahabob
3. Mohd Fa'izi bin Basar
4. Noraini binti Merah Husin
5. Zatul Himmah binti Samsudin

Tajuk kertas cadangan kami:
Meningkatkan penglibatan pelajar lelaki Melayu dalam sukan bola keranjang dengan menggunakan kaedah 3 on 3

Hasil kerja perlulah dihantar pada hari Jumaat 22/5/2009 sebelumjam 5pm.